30 Nisan 2012 Pazartesi
Nuri Bilge Ceylan’ın Bagımsızlık Yaklasımı
1959 yılında İstanbul’da doğan Nuri Bilge Ceylan’ın çocukluğu, babasının
memuriyeti nedeniyle Anadolu’da geçmistir. Ziraat mühendisi olan babasının idealist
bir tutumla tayinini çıkardığı Çanakkale’nin Yenice kasabasında sekiz yıl yaşamıştır. 10
yasında İ stanbul’a dönen Nuri Bilge Ceylan, 16 yasından itibaren fotoğraf çekmeye
başlamıştır. Sergiler açan ve bazı albümler yayımlayan Ceylan, daha sonra gerçekliği
daha kavrayıcı bir sanat olarak gördüğü sinemaya yönelmiştir. Boğaziçi Üniversitesi
Elektrik Mühendisligi bölümünden mezun olduktan sonra Mimar Sinan Üniversitesi
Sinema-TV bölümünde iki yıl eğitim almıştır. 1995 yılında çektigi ilk kısa metrajlı
denemesi olan Koza, siyah-beyaz, diyalogsuz stiliyle Ceylan’ın fotoğraf estetiğinin bir
yansıması niteligindedir. Geçmişlerindeki acı deneyimlerden ötürü ayrı yasayan yetmiş
yaslarındaki bir çiftin yeniden bir araya gelmesini konu alan bu film, 48. Uluslararası
Cannes Film Festivali’nde yarışmalı bölümde gösterilerek dünya prömiyerini yapmıştır.
Yönetmenin ilk uzun metrajlı sinema filmi 1997 yılında çektigi Kasaba’dır. Bu
ilk film ve ardından 1999’da çevirdiği Mayıs Sıkıntısı adlı ikinci filmi Ceylan’ın
çocukluğunu geçirdigi kasaba yasamına dair izler taşımaktadır. 2002 yılında imza attığı
Uzak ise tasra-kent çatışmasını başarıyla işlemiştir. Uzak filminin Cannes Film
Festivali’nde büyük ödülü almasıyla, Türk Sineması’nda Nuri Bilge Ceylan’ın adı
Yılmaz Güney ile birlikte anılmaya baslamıştır. Yönetmenin kendisinin ve esi Ebru
Ceylan’ın başrollerini paylaştığı, yine son derece kişisel bir çalışması olan son filmi
İ klimler, 2006 yılında Cannes Film Festivali’nde Fipresci ödülünü almış ve Nuri Bilge
Ceylan’ın dünya sinemasının önemli yönetmenleri arasına girmesini sağlamıstır.
Yönetmenin kasabada geçirdiği çocukluk yılları, on yedi yasından itibaren yaşadığı
yurtdışı deneyimleri filmlerinin kavramsal çerçevesine etki etmistir. Ayrıca Bergman,
Bresson, Antonioni, Ozu, Tarkovsky ve Kiarostami gibi dünya sinemasının usta
yönetmenlerinin çalışmaları ve Çehov ve Dostoyevski gibi yazarların eserleri Ceylan’ın
sinema düşüncesinin biçimlenmesini sağlamıştır. Sinema çalısmalarının yanı sıra
yönetmen, son olarak 2007 yılında İstanbul Film Festivali kapsamında, İ klimler filminin
mekan araştırmaları sırasında çektigi fotoğraflardan oluşan bir sergi açmıştır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder