Yönetmenin Biyografisi
1964 yılında Isparta’da doğan Zeki Demirkubuz, kasabalı küçük esnaf bir aileden gelmektedir. 1976 yılında geçim sıkıntısından dolayı ailesiyle birlikte İ stanbul’a göç etmistir. Lise öğrenimini yarıda bırakan Demirkubuz, işportacılık, konfeksiyon atölyelerinde ütücülük, triko alanında kazak örme gibi farklı islerde çalışmıştır. Daha sonra TİKKO hareketine katılarak militan olmuştur. 12 Eylül 1980 askeri darbesinin ardından tutuklanmış ve TİKKO ana davasından idam istemiyle yargılanmıştır. 1983 yılında serbest bırakılan Demirkubuz, dışarıdan lise bitirme sınavlarına basvurarak
yarıda bıraktığı lise eğitimini tamamlamış, daha sonra İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne girmistir. Öyküler yazan ve özellikle Rus edebiyatına ilgi duyan Demirkubuz, 1986’da Zeki Ökten’in asistanlığını yaparak sinemaya adım atmıs ve
çesitli projelerde bir süre asistanlık yaptıktan sonra ilk filmi C Blok’u 1994 yılında çekmiştir. lk filminde evliligini bitirme çizgisinde olan bir kadının kendisi ve çevresiyle olan ödeşmesini bloklar ve buradaki yasam üzerine kurgulayarak anlatmıştır. Masumiyet’te (1997) uzun yıllar içeride kalmıs yasamın kıyısındaki bir adamın tutunma savasını, içten, katıksız gerçekçiliğin sertliği ve dokunaklılıgı içinde islemistir. Üçüncü
Sayfa’da (1999) bir gerilim filmi çizgisinde, epik ögelerle desteklenmis, medya elestirisi
fonunda, yitirmeye mahkum birinin dramatik uçlara uzanan portresini çizmistir.
Yaşamlarındaki dram ve trajedilerle gazetelerin üçüncü sayfalarına konu olan küçük ve
de yitik ya da yitirilmeye açık insanların öyküsünü olgun bir sinema diliyle aktarmıstır.
Demirkubuz, “Karanlık Üstüne Öyküler” adını verdigi film dizisinin ilki olan Yazgı’yı
(2001), Albert Camus’nun “Yabancı” adlı yapıtından serbest olarak uyarlamıstır.
Yazgı’da bir çesit ödeşme yüzleşmeyi iç dünyaların sessiz ama etkili bir fırtınası
biçiminde yansıtmıştır. Film bir çeşit suç, ahlak, vicdan, inanç ile ilgili mutlak yanıtı
olmayan sorular üzerinde farklı düşüncelere kapısını açmıstır. Aynı dizinin ikinci filmi
İtiraf’ta (2001) basit bir iletisimsizlik sorununu, geçmisteki kimi olaylarla kosut
kurarak, ihanet korkusu teması çerçevesinde ele almıstır. “Karanlık Üstüne Öyküler”
üçlemesini Bekleme Odası (2003) ile sonlandıran yönetmen, bu filmde Dostoyevski’nin
“Suç ve Ceza” adlı eserini sinemaya uyarlamaya çalısan bir yönetmeni ele almıs ve
başrolde kendisi oynamıstır. Demirkubuz, 2006 yapımı son filmi Kader ile Masumiyet
filminin öyküsünün öncesini ele almıs ve yine özgün üslubunu ortaya koymustur.
Robert Bresson, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski, Kristof Kieslowski, Yasujiro Ozu
gibi dünya sinemasının ustalarının filmleriyle sinemanın anlatım olanaklarını kesfeden,
genellikle düsük bütçeyle ve dar kadroyla çalışan yönetmen, filmlerinde karakterlerin iç
dünyalarına, tedirginliklerine ve toplumda tutunamayışlarına yer vermektedir.
Yapımcılığını ve yönetmenliğini üstlendigi filmlerinin aynı zamanda senaryo
yazarlığını, görüntü yönetmenligini, bazen kurgusunu, hatta oyunculugu üstlenen
Demirkubuz, 90’lardan günümüze Türk Sineması’nda bağımsızlık anlayısının öncü
temsilcilerinden biri olarak çalısmalarını sürdürmektedir.
Filmografi:
1994-C Blok 1997- Masumiyet 1999- Üçüncü Sayfa 2001- Yazgı 2001- İtiraf
2003- Bekleme Odası 2006- Kader
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder